+ MENY
2012 Jun 4
0

Eleven och det egna ansvaret

Satt häromdagen och diskuterade tillsammans med en kollega hur man uppmuntrar elever att ta eget ansvar i sina studier. Det var efter en intensiv period med nationella prov i matematik2C som avslutades med den numera muntliga delen.

 

Jag själv blev lite förvånad av hur elever som annars för en tyst tillvaro i klassrummet tog bladet från munnen och redovisade en uppgift inför den lilla gruppen på 4 elever. De visade mer kunskap på kort tid än vad de ofta gör skriftligt. Kanske var det för man hade kniven på strupen och helt enkelt var tvungna att gå ur sin säkra zon eller så är helt enkelt formen men förberedelsehjälp och möjligheten att få stöd och hjälp innan redovisningen som är bra? I vilket fall som helst såg jag nu elever som annars inte tar lika stort ansvar för sina egna studier ta ett steg framåt.

Den engagerade läraren och den oengagerade eleven

Händelsen fick i alla fall mig själv att fundera på hur jag kan uppmuntra, utveckla eller kanske tom forcera (även om det inte är lika snyggt) fram att elever tar ett större ansvar för sina studier. Att elever tar sina kunskaper i matematik eller andra ämnen på större allvar. Jag själv som lärare får ofta höra från elever att jag är engagerad och tydlig i mina genomgångar och att de upplever en bra pedagogik (även om de inte uttrycker det just så). Men det spelar ju liksom ingen roll om loket tuffar på om inte vagnen är påkopplad. Hur många fantastiska genomgångar och personlig hjälp jag än ger fungerar det bara hjälpligt om inte eleven själva sätter igång och jobbar, pluggar och tar eget ansvar.

Så hur gör man?

Det går förstås inte att ha en magisk formel för att uppnå vad som beskrivs här ovan. Själv har jag på flera olika vis försökt med både bra och mindre bra resultat. Vissa elever växer vid projekt, verklighetsanknytning  eller ämnesintegration. Andra mår bäst av att sitta själva och ”räkna i boken” medan  några växer när de helt enkelt är tvungna att ta eget ansvar, som vid den muntliga presentationen på nationella provet.

Frågan är helt enkelt svår att svara på. Det kanske krävs att sommarlov att fundera vidare för att ta reflektion mot planering och tillämpning?

Hur gör du för att få elever att ta eget ansvar?

Comment