+ MENY
2013 Aug 13
0

Projekt i spelprogrammering och Ma2C

Under vårterminen körde jag ett projekt i Matematik 3C med javascriptprogrammering med inriktning mot att göra spel. Tanken var, i min tekniktvåa, att kunna göra en rolig implementering av den trigonometri som man går igenom i kursen. Jag tänkte därför i det här blogginlägget dela med mig av lite erfarenheter från det här projektet.

Ett av de spel som fick en multiplayerfunktion genom användandet av node.js
Ett av de spel som fick en multiplayerfunktion genom användandet av node.js

Hur det gick till

Själva projektet gjordes alltså inom ramen för trigonometrin i kursen Matematik 3C och tanken bakom detta var att det kan bli kul att använda just denna kunskap för att skapa spel. Det går nämligen ganska enkelt att tillämpa denna matematik i tvådimensionella spel (ofta med bomber och kanoner och liknande).

Sedan tidigare visste jag att klasserna var uppdelade i programmeringsintresset. Vissa älskar att hålla på med det medan andra har ett mindre intresse. Tidigare har alla varit tvungna att jobba med samma projekt men i detta fall fick de välja själva om de önskade programmera eller göra ett mer traditionellt, undersökande, projekt.

Själv tekniken som de använde vara html, html5 och javascript (ofta biblioteket jQuery). Några som hann lite längre använde node.js som har stöd för websockets så att man kan köra multiplayer över internet. Se gärna det här exemplet och bjud in en kollega ;-).

Bra resurser

Eleverna fick självklart tillgång till en hel del länkar och resurser under projektets gång och jag tänkte tipsa om några här som kan vara bra för dig som själv är intresserad av detta.

  • jQuery – Otroligt bra javascriptbibliotek för elever som enkelt vill komma igång.
  • Spelprogrammering.nu – Hemsidan till en bok skriven av Mikael Tylmad om just spelprogrammering i skolan. Läs gärna en intervju med Mikael på MatematikVideo.se. En kollega till mig har använt det bibliotek som finns på hemsidan och tycker att det fungerar riktigt bra med eleverna.
  • För de som gör er avancerade saker i exempelvis node.js så finns det tjänster som gratis kan publicera sådana appar, kolla gärna in Heroku som vi använde i det här projektet.
  • För grunder i javascript rekommenderar jag Mozillas referensbibliotek.

Slutsatser

Personligen tyckte jag att det här projektet var kul och att många av eleverna lärde sig mycket om både matematik och programmering (och hade kul på vägen). Jag tror det i det här fallet var positivt att eleverna fick välja om de ville köra projektet eller ett mer traditionellt upplägg. Alla är helt enkelt inte så intresserade av programmering och det var bra att det fanns ett alternativ så att de fick välja. Jag tror dock att många fler hade valt att programmera (vilket var mitt mål) om det hade varit enklare att komma igång. Nästa gång skall jag prova att ha möjligheten att använda ett ännu mer förenklat bibliotek för att så många som möjligt skall kunna komma igång (se resurser ovan).

Har du några erfarenheter av liknande projekt? Kommentera gärna och berätta!

Comment